Υπερψηφίστηκε σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της διήμερης συζήτησης του στην Ολομέλεια της Βουλής, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο:
✅“Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης “!
⬇️ Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε τη σχετική ομιλία μου επί του νομοσχεδίου, στην οποία αναλυτικά αναφέρθηκα στα εξής:
«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε!
Αξιότιμη κύρια Υφυπουργέ!
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι Βουλευτές!
Συζητούμε σήμερα ένα Σχέδιο Νόμου ιδιαίτερης σημασίαςγια τη λειτουργία της Δημοκρατίας μας.
Ένα νομοσχέδιο που δεν αφορά απλώς την Αυτοδιοίκηση!
Αφορά:
✓ την καθημερινότητα του πολίτη,
✓ τη σχέση του με το κράτος,
✓ την αποτελεσματικότητα των δημόσιων υπηρεσιών
και τελικά
✓ την ποιότητα της δημοκρατικής διακυβέρνησης στη χώρα μας.
Και θέλω να σας καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία, καθώς έχω υπηρετήσει και τους δύο ΒαθμούςΑυτοδιοίκησης για περισσότερα από 15 χρόνια, ξεκινώντας:
✓ ως Δημοτικός Σύμβουλος,
✓ μετέπειτα ως Δήμαρχος Σοχού όταν ήμουν 29 ετών,
✓ αργότερα ως Περιφερειακός Σύμβουλος,
✓ και τέλος ως Αντιπεριφερειάρχης και ΑναπληρωτήςΠεριφερειάρχη στην Κεντρική Μακεδονία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όλοι αναγνωρίζουμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ο θεσμός που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη.
Είναι ο χώρος όπου κρίνονται καθημερινά ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τη ζωή των ανθρώπων, όπως:
✓ η καθαριότητα,
✓ το νερό,
✓ οι κοινωνικές δομές,
✓ οι υποδομές,
✓ η πολιτική προστασία,
✓ η ποιότητα ζωής στις πόλεις και στα χωριά μας…
Και όμως, για δεκαετίες η Αυτοδιοίκηση λειτουργεί μέσα σε ένα εξαιρετικά σύνθετο, κατακερματισμένο θεσμικό περιβάλλον και σε ορισμένες περιπτώσεις
➢ με εξαιρετικά ανομοιογενή χωροταξική διάρθρωση,
➢ με διάσπαρτες διατάξεις,
➢ αλληλο-επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες,
➢ ερμηνευτικές ασάφειες
➢ και ένα καθεστώς που συχνά δημιουργούσεπερισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρούσε να λύσει.
Ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης έρχεται ακριβώς να δώσει τέλος σε αυτή την κατάσταση.
Για πρώτη φορά συγκεντρώνονται και κωδικοποιούνται σχεδόν 2.000 διάσπαρτες διατάξειςσε ένα ενιαίο νομοθέτημα 774 άρθρων.
Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες θεσμικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών, η οποία δημιουργεί ένα σαφές, ενιαίο και λειτουργικό πλαίσιογια δήμους και περιφέρειες.
Η αξία αυτού του Κώδικα δεν βρίσκεται μόνο στην κωδικοποίηση.
Βρίσκεται κυρίως στη φιλοσοφία που τον διαπερνά.
Μια φιλοσοφία που στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
➢ Πρώτον, τον ενεργό πολίτη.
➢ Δεύτερον, την ψηφιακή διοίκηση.
➢ και τρίτον, την πολιτική αποτελεσματικότητα.
Δηλαδή, μια Αυτοδιοίκηση πιο ανοιχτή, πιο συμμετοχικήκαι πιο αποτελεσματική.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών.
Ο νέος Κώδικας θεσπίζει:
✓ συμβουλευτικά δημοτικά δημοψηφίσματα με ηλεκτρονική συμμετοχή,
✓ ενισχύει τις διαδικασίες διαβούλευσης και λογοδοσίας,
✓ αναβαθμίζει τα συμβούλια νέων
✓ και εισάγει σύγχρονες ψηφιακές πλατφόρμεςσυμμετοχής.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στα συμβούλια νέων.
Σε μια εποχή όπου η πολιτική συχνά δυσκολεύεται να επικοινωνήσει με τις νεότερες γενιές, ο νέος Κώδικας δίνει ουσιαστικό θεσμικό ρόλο στους νέους ανθρώπους,
Πρόκειται για μια επιλογή που δεν κοιτάζει μόνο το παρόν της Αυτοδιοίκησης, αλλά κυρίως το μέλλον της, ενθαρρύνοντας τη μετάβαση και τη συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων στα κοινά και κυρίως των νέων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένα δεύτερο μεγάλο κεφάλαιο του νομοσχεδίου αφορά τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.
Οι πολίτες απαιτούν σήμερα περισσότερη ενημέρωση, μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία.
Ο νέος Κώδικας ανταποκρίνεται σε αυτή την απαίτηση.
➢ Καθιερώνει την υποχρεωτική ζωντανή μετάδοσητων συνεδριάσεων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων,
➢ την ανάρτηση πρακτικών,
➢ την τακτική συνεδρίαση λογοδοσίας
➢ και τη δημοσιοποίηση κρίσιμων οικονομικών στοιχείων των ΟΤΑ.
Με απλά λόγια, περνάμε από μια διοίκηση που απλώς αποφασίζει, σε μια διοίκηση που εξηγεί, ενημερώνει και λογοδοτεί.
Αυτό είναι βαθιά δημοκρατικό.
Και είναι επίσης αναγκαίο για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του Κώδικα είναι η σαφής κατανομή των αρμοδιοτήτων.
Για χρόνια υπάρχει σύγχυση σχετικά με το «ποιος είναι αρμόδιος για τι…»! Το μόνο που μαθαίνουν με ταχύτητα οι πολίτες, είναι το «ποιος είναι αναρμόδιος…»!
Δήμοι, περιφέρειες, αποκεντρωμένες διοικήσεις και κεντρικό κράτος συχνά αλληλο-επικαλύπτονται.
Το αποτέλεσμα είναι καθυστερήσεις, γραφειοκρατία και αναποτελεσματικότητα.
Ο νέος Κώδικας:
✓ καταγράφει και ταξινομεί συστηματικά τιςαρμοδιότητες των ΟΤΑ,
✓ θεσπίζει μηχανισμούς αποτελεσματικής άσκησήςτους
✓ και δίνει ιδιαίτερη μέριμνα στους ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.
Και εδώ θέλω να σταθώ ιδιαίτερα…
Ως μόνιμος κάτοικος Σόχου, γνωρίζω πολύ καλά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ορεινές και ημιορεινές περιοχές.
Ο Σοχός, η Αρέθουσα, η Όσσα, ο Ασκός, το Ζαγκλιβέρι, το Λειβάδι, η Περιστερά ή τα Πετροκέρασα Θεσσαλονίκης και πολλές άλλες τέτοιες περιοχές της ελληνικής υπαίθρου, έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα αστικά κέντρα.
Βέβαια, εδώ θα μου επιτρέψετε να επανέλθω σε μια διαχρονική μου πρόταση:
Τη δημιουργία ορεινών Δήμων με κοινά χαρακτηριστικά, ώστε να διορθωθούν οι στρεβλώσεις του «Καλλικράτη» και να βγουν αρκετές περιοχές ανά την Ελλάδα, από την διοικητική τους απομόνωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ιδιαίτερα σημαντικές είναι και οι προβλέψεις για τον έλεγχο νομιμότητας των αποφάσεων και της λειτουργίαςτων ΟΤΑ.
Για πρώτη φορά δημιουργείται ένα σύγχρονο, αντικειμενικό και ανεξάρτητο σύστημα:
➢ με την ενεργοποίηση της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας των ΟΤΑ
✓ και τη λειτουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος ελέγχου.
Και ο έλεγχος αυτός θα είναι αποκλειστικά ουσιαστικόςέλεγχος νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας.
Και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία…
➢ Γιατί η Αυτοδιοίκηση πρέπει να ελέγχεται όταν παραβιάζει τον νόμο,
➢ αλλά ταυτόχρονα πρέπει να διατηρεί την αυτοτέλειά της ως θεσμός δημοκρατικής εκπροσώπησης.
Η ισορροπία αυτή, είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος.
Αντίστοιχα, το νέο πλαίσιο πειθαρχικού ελέγχου των αιρετών εισάγει σαφείς κανόνες, ενιαίες διαδικασίες και μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου για όλους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ιδιαίτερη συζήτηση τέλος, προκαλεί και η αλλαγή του εκλογικού συστήματος στους ΟΤΑ.
Η εκλογή σε έναν γύρο, με την αξιοποίηση της εναλλακτικής ψήφου, επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της μειωμένης συμμετοχής στον δεύτερο γύρο, του επιπλέον κόστους και των ύποπτων συναλλαγών της «μιας εβδομάδας»…!
Παράλληλα, η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας σε ειδικά εκλογικά τμήματα αποτελεί μια σημαντική μεταρρύθμιση που διευκολύνει τους πολίτες που βρίσκονται μακριά από τον τόπο εγγραφής τους ή εργάζονται την ημέρα των εκλογών.
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι, ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν λύνει μαγικά όλα τα προβλήματα.
Δημιουργεί όμως τις προϋποθέσεις για να αποκτήσει η χώρα ένα σύγχρονο, σταθερό, ρεαλιστικό και λειτουργικό αυτοδιοικητικό πλαίσιο.
Η Αυτοδιοίκηση του 21ου αιώνα χρειάζεται καθαρούς κανόνες, ψηφιακά εργαλεία, σαφείς αρμοδιότητες και ενεργούς πολίτες.
Αυτόν ακριβώς τον στόχο υπηρετεί ο νέος Κώδικας!
Για όλους αυτούς τους λόγους, καλούμαστε ως Σώμα, να υπερψηφίσουμε μια ακόμη σπουδαία μεταρρύθμιση, που εκσυγχρονίζει ουσιαστικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και φέρνει το κράτος πιο κοντά στον πολίτη.
Σας ευχαριστώ!

